Ford Mustang a jeho historie

2019-04-29 09:51:01

Legenda


Kdo by neznal legendární Ford Mustang, že? Tento sportovní ikonický vůz je pravděpodobně nejznámější americký automobil, co byl kdy vyroben. Jaká ale byla jeho historie? Byl to původně opravdu takový sporťák, jako je dnes? 


Vznik

Ford Mustang jako takový začal vnikat již v roce 1961, kdy přišly první návrhy a koncepty. První verze počítala pouze se dvěma sedadly, ale v té době ještě američané nebyli připraveni na taková auta a proto se celý koncept překopal na čtyřmístné auto. Trvalo téměř tři roky, než Ford Mustang dostal svou finální tvář a schválila se jeho sériová výroba. První Mustang sjel z linky ještě před začátkem roku 1965, konkrétně 9. března 1964, ale všechny vozy již spadaly do modelové řady 1965. Mustang se své premiéry dočkal dne 17. dubna 1964 a to na světovém autmobilovém veletrhu v New Yorku.

Ford Mustang vděčí svému vzhledu designérovi jménem John Najjar, který se prý inspiroval americkým stíhacím letounem ze druhé světové války P-51 Mustang. Jeho první model vyjel z dílny Ford již v téměže roce, ale pouze jako koncept. Tenhle koncept ale na americkém okruhovém závodišti v New Yorku, kde automobilový závodník Formule 1 - Dan Gurney poprvé ozkoušel jeho závodní vlasnosti. Bylo to velmi nečekané, ale Mustang, i přesto že byl pouze koncept, zajel tuto trať jen o něco málo pomaleji, jak závodní vozy Formule 1. 

Jméno Mustang přinesl poprvé Robert J. Eggert, manažer výzkumu Ford, který byl chovatelem koní. Nápad ale nevzešel z toho, že by choval legendární Mustangy, ale z toho, že dostal o manželky knihu o chovatelství s názvem Mustang a ta ho inspirovala k názvu nového automobilu. Ve hře bylo ještě několik názvů, ale nakonec Mustang obhájil své jméno. Zajímavostí bylo, že v Německu Ford nemohl jméno Mustang pro svůj vůz použít, protože ho měla registrované německá společností Krupp, která vyráběla kamiony. Nakonec Ford vyndal z kapsy 10 000$ a ochrannou známku od společnosti Krupp odkoupil. 


První generace

První generace Mustangů vyjela z výrobní linky v roce 1964 a celá generace fungovala až do roku 1969. Mezitím se událo několik designových změn. Nejúspěšnějším modelem a zároveň i nejhezčím byl model Fastback z roku 1967. Mustang byl velice jednoduchý vůz, který by lpostaven na již vyráběných komponentách Fordu pro jiná auta, tudíž náhradních dílů byla spousta a nemuselo se vymýšlet téměř nic nového a díky tomu cena Mustangu začínala na  2368$. Předpoklad byl takový, že se první neprodá ani 100 000 kusů automobilu, to ale byla chybná domněnka. Během prvních 3 měsíců se muselo vyrobit dalších 318 000 kusů a během 18 prodejních měsíců bylo vyrobeno více jak 1 000 000 kusů! V té době to byl neuvěřitelný úspěch. Ford tedy přišel s druhým modelem a to v roce 1965, kde vylepšil alternátory, více nadupal motory, zvýšil obsahy motorů i výkony. Vzhled zůstal téměř nezměněn. Vyráběla se klasická verze Hardtop, dále kabriolety Convertible a sportovněji vypadající modely Fastback. 


V roce 1967 přišel konečně redesign, který se do dnes řadí k těm nejpovedenějším. Ford začal instalovat do těchto modelů už i 8. válcové motory, do té doby byly pouze 6. válcové. Celkový vzhled Mustangu byl masivnější, robustnější a sportovnější. Nejhezčí částí byla rozhodně nová koncová světla a celkově redesign zadní části. S příchodem této redesignové modelové řady pak přišly do výroby i legendární verze Mach a Boss, které měly výkony okolo 300-400 koní a obsahy okolo 7. litrů. 

V těchto letech přišel do Fordu i legendární Carol Shelby, který stojí za úspěchem modelů Shelby GT. Tyto modely dostaly sportovnější vzhled, polepy a samozřejmě nadupadné motory.

Bohužel roky 1967 až 1969 byly nejhezčí a nejnadupanější, tudíž pokus o další redesign se příliš nepovedl a prodeje začaly kolísat. Ford se snažil vymyslet něco nového a bohužel se snažil tak moc, že postupně model Mustang utápěl. Dá se říci, model 1969 byl poslední hezký Mustang na dalších 25 let. 






Druhá, třetí a čtvrtá generace


Tyto tři generace se prodávaly během roků 1974 až 2004. 

Druhá generace byla uvedena na trh dva měsíce před ropnou krizí, kdy byl schválen nový zákon o ochraně ovzduší a emisích. Auta, která spalovala příliš mnoho benzínu, přestala být oblíbená a s nimi i Mustang. Nový Mustang měl být odvozen od modelu Maverick, ale nakonec se jeho základem stal Ford Pinto. Původně se měl co nejvíce podobat v rozměrech a síle starému Mustangu, ale nakonec byl menší a kvůli součástkám na snížením emisí i těžší. Motor byl slabší a kvůli tomu se i cválající kůň na masce změnil spíše na klusajícího.

Nový vůz přišel do výroby roku 1974. Byl modernizován roku 1975 a 1976, ukončení výroby se dočkal už v roce 1978. Druhý model nebyl moc oblíbený o čemž svědčí i délka jeho výrobního života. V roce 1976 a 1977 byly vyráběny verze Cobra II a v roce 1978 Cobra R, které měly motor V8 o obsahu pět litrů a větší výkon, ale zůstal na maximu 175 koní.

Prodejnost tohoto modelu ovlivnila i samotná "Globální" automobilka Ford, která evropský model Ford Capri v USA prodávala pod značkou Mercury Capri II, které v roce 1979 nahradila pro severoamerický trh podvozkem typu Fox.


Třetí generace Fordu Mustang se vyráběla v letech 1979–1993. Vůz byl založen na platformě Fox a byl vybaven různými motory – od čtyřválce o objemu 2.3 litru až po pětilitrový vidlicový osmiválec. V roce 1982 byla představena nová verze otevřeného Mustangu Convertible. Karoserie byly typu Coupé, notchback, hatchback a později již zmíněný Convertible. V reakci na propadající se prodeje a stupňující se ceny pohonných hmot během časných 80. let byl nový Mustang neustále ve vývoji. Ford se v té době spojil s Mazdou do AutoAlliance International Flat Rock a Mustang měl mít společný vývoj s Mazdou MX-6 v Michiganské továrně ve Flat Rocku. Výsledkem byl facelift stávajícího Mustangu v roce 1987, zatímco varianta MX-6 byl od roku 1989 Ford Probe.


Čtvrtá generace byla založena na platformě s označením SN-95 a vyráběla se v letech 1994–2004. Ford u tohoto modelu zcela opustil čtyřválcové motory – k dispozici byly šestiválce o objemu 3,8 litru a dvouventilový vidlicový osmiválec 4.6L. Popřípadě u verzí Mach1 a SVT Cobra verzí čtyřventilovou. V roce 1996 proběhl menší facelift zadních světel z tří vertikálních segmentů na klasické tři horizontální, a nasazení OBD2. Modelový rok 1999 přinesl zásadnější facelift jak přední tak zadní části vozu, i zvýšení výkonů motorů jak 3.8L tak 4.6L. V roce 2001 Ford uvedl model Bullitt a v letech 2003 a 2004 byly k dostání modely Mach 1 a SVT Cobra.



Pátá generace


Pátá generace Mustangů vznikla v roce 2005 a její design byl kompletně přepracován a patří k těm, které už dnes dobře známe. Tyto Mustangy se vyráběly s motorizací od 4. litrových modelů V6 s výkonem 210 koní až po modely Shelby GT350KR s motorem 5.3 V8 a výkonem 526 koní, což je značný rozdíl oproti základnímu modelu. 


Rennett Stowe from USA - 2010 Mustang Convertible



Šestá generace - Aktuální generace


Šestá generace, tedy ta aktuální, vznikla v roce 2014. Mustang prošel značným redesignem a dostal velice povedený agresivně sportovní vzhled. Tato verze se vyrábí se třemi motorizacemi a to s 2.3L V6 Eco Boost, 3.7 Cyclone V6 a pro modely GT 5.0 V8 Coyote s výkonem 450 koní. Aktuálně se vyrábí už jen verze 2.3L Eco Boost a GT 5.0 V8 s nejvyšším výkonem 450 koní. Tato nejvyšší řada je aktuálně tu, kterou si u nás můžete zapůjčit a užít si tak nekompromisní výkon legendárního sportovní vozu Ford Mustang! 









TAGS:

KONTAKT

Truhlářství Vohánka s.r.o., Rostoklaty 129
Telefon: +420 736 254 311
Email: info@mustangproradost.cz